Kto pamięta czasy, w których założenie firmy wiązało się ze sporym wysiłkiem? Długie oczekiwanie w kolejce, chodzenie od urzędu do urzędu, mnogość dokumentów do wypełnienia i wniosków do złożenia.
Zarejestrowanie działalności gospodarczej z roku na rok staje się łatwiejsze i bardziej dostępne dla wszystkich. Kiedyś był to proces skomplikowany. Ilość instytucji do odwiedzenia podczas rejestracji firmy była czasochłonna.
Kiedy pojawiła się idea jednego okienka proces ten stał się bardziej przystępny. Następnie dynamiczny rozwój sieci Internet umożliwił zdalny dostęp do zarejestrowania działalności gospodarczej bez wychodzenia z domy. W dobie cyfryzacji proces ten został zoptymalizowany i od stycznia 2017 roku firmę w Polsce można założyć przez telefon.
Jak podaje Ministerstwo Rozwoju infolinia stworzona do obsługi obecnych i przyszłych przedsiębiorców pracuje w godzinach od 8 do 16 i jest dostępna pod numerem telefonu 801 055 088 (koszt połączenia wg taryfy Twojego operatora).
Dzwoniąc pod ten numer nie tylko można zarejestrować nową firmę. Istniejący już na rynku przedsiębiorcy mogą za pomocą infolinii zmienić dane w CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja Działalności Gospodarczej), zawiesić lub zlikwidować firmę. Wszystko to jest zwolnione z opłat urzędowych.
W dzisiejszych czasach działalność gospodarczą można zarejestrować na kilka sposobów:
- Wypełnienie wniosku przez telefon dzwoniąc na infolinię, następnie złożenie podpisu w urzędzie.
- Wypełnienie wniosku przez Internet. Wniosek można również podpisać elektronicznie przez Internet bez wychodzenia z domu.
- Wypełnienie wniosku przez telefon i podpisanie wniosku elektronicznie za pośrednictwem Internetu.
Wypełnienie wniosku przez telefon dzwoniąc na infolinię, następnie złożenie podpisu w urzędzie.
Wybierając taką możliwość wystarczy zadzwonić na infolinię stworzoną do tego celu pod numerem telefonu 801 055 088 (koszt połączenia wg taryfy Twojego operatora). Podczas połączenia konsultant będzie prowadził Cię za rękę przy wypełnianiu wniosku.
Omówi wszystkie poszczególne pola wniosku i poprosi o wszystkie obowiązkowe dane. Na tym etapie będziesz musiał sprecyzować już wszystkie szczegółowe informacje takie jak m. in. rodzaj i przedmiot działalności, kod PKD (Polska Klasyfikacja Działalności), forma opodatkowania, adres siedziby czy miejsce wykonywania działalności.
Wszystko zostanie wprowadzone do systemu CEIDG przez konsultanta i po zakończeniu połączenia otrzymasz sms z numerem wniosku. Następnie należy udać się do właściwego Urzędu (Urząd Miasta lub Urząd Gminy).
Wystarczy zabrać ze sobą dowód osobisty i numer wniosku otrzymany smsem. Nie ma konieczności drukowania wniosku wypełnionego za pośrednictwem infolinii. W urzędzie wniosek zostanie wydrukowany i złożysz w odpowiednim miejscu podpis.
Wypełnienie wniosku przez Internet. Wniosek można również podpisać elektronicznie przez Internet bez wychodzenia z domu.
Za pomocą rządowej strony internetowej można samodzielnie wypełnić wniosek online. Można skorzystać z kreatora wniosków lub wgrać wypełniony wcześniej wniosek.
Cała procedura przebiega w przyjazny sposób, na każdym kroku wyświetlane są podpowiedzi jakie dane wpisać. Można również skorzystać z wbudowanej opcji pomoc, gdzie szczegółowo jest wszystko wyjaśnione.
Po przejściu przez wszystkie kroki wniosek można podpisać online. Do tego potrzebny jest profil zaufany ePUAP lub podpis elektroniczny. Warto założyć profil ePUAP, ponieważ coraz więcej spraw urzędowych można załatwić za jego pośrednictwem. Ułatwia poruszanie się po administracji publicznej i pozwala zaoszczędzić czas przy załatwianiu podstawowych spraw firmowych i osobistych.
Wypełnienie wniosku przez telefon i podpisanie wniosku elektronicznie za pośrednictwem Internetu.
Można połączyć opisane powyżej dwa sposoby i wypełnić wniosek wraz z konsultantem przez telefon. Po zakończeniu rozmowy konsultant prześle plik z wypełnionym wnioskiem na wskazany adres email.
Następnie należy zalogować się do systemu CEIDG i wgrać wniosek. Na koniec wniosek możesz podpisać elektronicznie bez wychodzenia z domu. W takiej konfiguracji do podpisania elektronicznego wniosku również będzie potrzebny profil zaufany ePUAP lub elektroniczny podpis kwalifikowany.
Cały proces rejestracji firmy został uproszczony i sprowadzony do minimum formalności. Bez oczekiwania w długich kolejkach, chodzenia od okienka do okienka, zwolniony z opłat i nawet bez konieczności wychodzenia z domu.
Dzisiaj założenie firmy nie jest niczym nadzwyczajnym. Ważniejsze przy tym wszystkim jest to, że każda działalność gospodarcza powinna rozwiązywać problemy lub zaspokajać potrzeby ludzkości. W innym wypadku prowadzenie firmy może nie przynieść zamierzonego efektu.
A jakie jest Twoje zdanie w tym temacie? Możesz śmiało podzielić się swoim zdaniem z innymi pisząc w komentarzu 🙂
Podoba mi się puenta, ze nie sztuka otworzyć firmę. Ważniejsze to zapewnic podaż dla potrzeb rynku 🙂
Otóż to! 🙂
Brzmi optymistycznie! Dobra zmiana. Pozdrawiam Seba
Pozdrawiam 🙂
Excellent post. I was checking continuously this blog and I’m impressed! Very useful info particularly the last part.
Thanks. It’s very nice. Best regards 🙂
Moim zdaniem cała e-administracja zmierza w dobrym kierunku. Upraszczanie procedur, powszechny dostęp do usług jest jak najbardziej na plus dla społeczeństwa. Co prawda jeszcze wiele przed Nami, aby dorównać dobrze rozwiniętym krajom. Najważniejsze, że nie stoimy w miejscu i się nie cofamy. Oby tak dalej
Dokładnie stojąc w miejscu cofamy się. Dlatego dobrze, że podejmowane są działania ku zmianie. Najważniejsze, że do przodu!
Ja pamiętam jeszcze poprzednia formę. Żeby założyć firmę trzeba było z osobna chodzić do każdego Urzędu. Cały proces zajmował do tygodnia. Fascynujące jest to, że teraz wystarczy poklikać trochę w komputerze i działalność jest zalegalizowana. Pozdrawiam Jacek
I o to chodzi. Biznesmen ma dbać i pilnować interesów zamiast biegać po urzędach. Podoba mi się ta zmiana
Dobrze wiedzieć 🙂 w momencie gdy już dojrzeję żeby zrezygnować z etatu to na pewno skorzystam 🙂