Czym jest CHARGEBACK

Reklamacja płatności kartą czyli tzw. chargeback nie jest już nowością. Jednak niewiele banków oficjalnie informuje o takiej możliwości podczas wydawania karty. Z racji dynamicznie rosnącej popularności płatności w Internecie za pomocą karty bankowej warto wiedzieć o takiej możliwości.

Jeżeli masz kartę płatniczą bądź kredytową firmy Visa lub MasterCard to masz prawo do skorzystania z procedury chargeback czyli obciążenie zwrotne Twojego rachunku.

Dzisiaj płacenie kartą za zakupy jest coraz bardziej powszechne. Już nie tylko w tradycyjnych sklepach, na stacjach paliwowych czy w aptekach. Na szeroką skalę płatności kartą umożliwiają sklepy internetowe, serwisy aukcyjne i wiele serwisów internetowych.

Chargeback to całkiem ciekawa forma zabezpieczenia się przed nieuczciwymi sprzedawcami. To także szansa na odzyskanie pieniędzy w przypadku niezadowolenia z efektów przeprowadzonej transakcji. Pod warunkiem, że płatność była zrealizowana za pomocą karty.

Z takiej możliwości mogą skorzystać posiadacze:

  • Kart kredytowych Visa.
  • Kart debetowych Visa.
  • Kart przedpłaconych Visa.
  • Kart kredytowych MasterCard.
  • Kart debetowych MasterCard.
  • Kart przedpłaconych MasterCard.

Procedura chargeback została stworzona, by chronić konsumentów przed nieuczciwymi i nierzetelnymi sprzedawcami, nadużyciami finansowymi, transakcjami przeprowadzonymi przez osoby niepożądane, a także błędami jakie zdarzają się przy obsłudze płatności np. podwójne obciążenie konta posiadacza karty.

Procedura daje wiele możliwości do ubiegania się o zwrot pieniędzy. Całkiem niedawno, kiedy było głośno o bankrutujących biurach podróży. To właśnie podróżni opłacający swoje wakacje kartą płatniczą lub kredytową korzystali z możliwości chargeback w przypadku, kiedy nie doszło do wyjazdu z powodu upadłości firmy organizującej wakacje.

Także w sytuacji, gdy konsument uzna, że oferta biura podróży w ulotce reklamowej znacząco odbiega od rzeczywistości. Po powrocie z wakacji może zarządzać zwrotu pieniędzy korzystając z procedury chargeback.

Można z taką samą reklamacja zgłosić się do biura podróży jednak biuro może nie rozpatrzyć pozytywnie naszej reklamacji. A w przypadku większości transakcji dokonywanych kartami kredytowymi i płatniczymi to klient ma większą szansę na wygraną w sporze reklamacyjnym. To właśnie organizacje płatnicze Visa i MasterCard regulują całą procedurę i zapewniają komfort klientom korzystającym z ich kart.

Banki podają oficjalnie informację na swoich stronach internetowych o możliwości skorzystania z chargeback, jednak przy wydawaniu kart już nie koniecznie o tym informują. W teorii procedura jest prosta niezadowolony klient składa reklamację u wystawcy karty. Następnie reklamacja jest rozpatrywana i w ciągu kilkudziesięciu dni klient otrzymuje zwrot pieniędzy na konto karty.

Przy składaniu reklamacji warto swój wniosek uzasadnić merytorycznie, a także dołączyć wszystkie możliwe dowody świadczące o tym, że np. zostaliśmy oszukani. Brzmi prosto i genialnie 🙂

 Jednak w praktyce w zależności od złożoności reklamacji należy się nastawić na spory czas oczekiwania na rozpatrzenie reklamacji. Również w przypadku, gdy sprzedający nie uzna naszej reklamacji będą potrzebne wszystkie dowody jakie są na naszą korzyść. Przy każdej reklamacji może nastąpić taki zwrot sytuacji.

W sytuacji, kiedy płacimy za produkt lub usługę z góry czy to przez Internet czy to w tradycyjnych placówkach. Warto rozważyć możliwość zapłaty kartą płatniczą lub kredytową. Procedura chargeback jest bardzo przyjaźnie nastawiona na klientów i w większości przypadkach reklamacje są rozpatrywane pozytywnie na korzyść klienta.

Wg danych NBP na koniec II kwartału 2016 roku (ostatnio opublikowane, następnych danych kwartalnych jeszcze nie opublikowano) znajdowało się na rynku polskim 35,8 mln kart płatniczych. Użytkownicy kart przeprowadzili ponad 1 miliard transakcji na przestrzeni kwartału. Średnia pojedyncza transakcja dokonana przy użyciu karty płatniczej wynosiła ok. 145zł

9 myśli nt. „Czym jest CHARGEBACK

  1. Jakie mechanizmy przemawiają na korzyść reklamacji za pomocą ChargeBack w stosunku do tradycyjnej reklamacji u sprzedawcy? W obu przypadkach i tak sprzedawca musi uznać naszą reklamację. Jakie „narzędzia przymusu” posiada operator karty w przypadku trudnych sytuacji spornych, gdy sprzedawca nie chce uznać reklamacji?

    • @G.: Słuszna uwaga. Samemu również można zgłosić reklamację do sprzedawcy. Tylko inaczej duże korporacje rozpatrują reklamację zwykłego przeciętnego człowieka, a inaczej organizacji, za którą stoi sztab prawników.

    • @G.: chargeback jest bardzo przydatne w przypadku gdy sprzedający cie olewa albo nie ma z nim kontaktu. Wtedy visa czy MasterCard zwracają tobie pieniądze i oni ścigają sprzedającego z reklamacją. Ty odzyskujesz pieniądze i masz święty spokój

  2. Chargeback daje jeszcze możliwość reklamacji transakcji kartą, w której nie brał udziału, której nie autoryzował, czyli zabezpiecza to przed cyberprzestępcami

  3. Mojej reklamacji sprzedający nie uznał. Złożyłam ponownie reklamację za pomocą chargeback i otrzymałam zwrot pieniędzy. Musiałam dołączyć wszystkie dokumenty jakie miałam z odrzuconej reklamacji przez sprzedawcę i to tyle. Resztę za mnie załatwił bank.

    Pozdrawiam,
    Kamila

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *